Вихідні у Сомбреро, або Гран-прі Мексики
Гран-прі США, який нещодавно відбувся, суттєво змінив розподіл сил у боротьбі за залишок сезону. Якщо команда Феррарі зможе зберегти темп, встановлений у Техасі, нас очікує захоплююча дуель за Кубок конструкторів. Окрім того, поступальний розвиток Ред Булл підвищує шанси Макса Ферстаппена на збереження його титулу. Це означає, що попереду нас чекає ще п'ять захоплюючих гоночних вікендів, перший з яких відбудеться вже цього тижня – Гран-прі Мехіко.
Траса знаходиться у столиці Мексики - Мехіко. Названа на честь братів - Рікардо та Педро Родрігесів - гонщиків Формули-1, які загинули у 1962 та 1971 роках відповідно. До зміни назви автодром носив ім'я "Магдалена Міксука" (на честь району міста).
У поточній конфігурації траса має довжину 4304 метри і складається з 17 поворотів. Це найвища точка чемпіонату, оскільки автодром розташований на висоті 2285 метрів над рівнем моря. Як відомо з курсу фізики, на такій висоті повітря стає більш розрідженим. Цей природний фактор може суттєво вплинути на результати гонки. По-перше, аеродинамічні характеристики автомобілів зазнають істотних змін. Але найголовніше: зменшення концентрації кисню позначається на продуктивності двигунів.
Історія траси має три періоди. Перший з них тривав з 1963 по 1970 рік. Після чого відбулася перша перерва, що тривала 15 років, протягом якої Мексика не бачила "Королівські автоперегони". Другий відрізок застав останні десятиліття "золотої епохи" Формули-1 - з 1986 по 1992. За 7 років було відразу 5 різних переможців. Лише "Професор" Ален Прост та "Біг Найдж" Найджел Менселл змогли зробити це двічі. А 1992 року свій перший подіум у кар'єрі завоював "Червоний Барон" Міхаель Шумахер.
Наступна пауза тривала цілих 22 роки, і лише у 2015 році на трасі, названій на честь братів Родрігес, знову почули гучний звук моторів королівських гонок. Якщо бути точним, це був пронизливий звук гібридних двигунів. Відтоді, за винятком пандемічного сезону 2020 року, Формула-1 щороку повертається до Мексики.
Перші два етапи після другого повернення обійшлися без боротьби за перемоги. Домінуюча команда Мерседес зберігала перевагу над суперником навіть на двокілометровій висоті. Що ж до внутрішньої боротьби непримиренних Гамільтона та Росберга - то її не було обидва рази.
У сезоні 2015 Льюїс вже оформив свій третій титул достроково і командою було ухвалено рішення віддати додаткові очки Ніко, який боровся за друге місце у чемпіонаті із Себастьяном Феттелем.
У 2016 році ситуація була дещо іншою. Питання офіційно чемпіона залишалося відкритим, ба більше, воно таким було аж до останніх метрів сезону. Однак, за допомогою постійних проблем у Гамільтона, головною з яких став мотор, що згорів у Малайзії, Росберг накопичив достатній відрив в особистому заліку, при якому в останніх чотирьох гонках він міг спокійно фінішувати позаду свого суперника і все одно залишитися на першому рядку турнірної таблиці. Що, власне, і сталося. А глядачі на чотири етапи, одним із яких було Гран-прі Мексики, були позбавлені боротьби за перемогу.
Сезони 2017 та 2018 були досить схожі один на одного. Обидва рази основна боротьба за титул розгорталася між Льюїсом Хамільтоном на Мерседесі та Себастьяном Феттелем на Феррарі. І якщо дві третини чемпіонату проходили у спекотній боротьбі колесо-в-колесо, то після літньої перерви лідер "срібних стріл" починав йти у відрив. А Гран-прі Мексики ставав місцем, де Льюїс ставав чемпіоном достроково. Хоча британець при цьому опинявся поза подіумом, його офіційно запрошували припаркуватися разом із трійкою найсильніших за результатами заїзду та дати інтерв'ю після гонки в рамках офіційної трансляції.
Щодо команди Ред Булл, то австрійський колектив останні два роки залишався в тіні основних конкурентів. Проте, особливі географічні умови траси дали можливість "бикам" виявити свою швидкість, що в результаті призвело до перемог Макса Ферстаппена.
Перший ряд старту з пілотами Феррарі та сьомий поул для Леклера свідчили про те, що болід Скудерії ідеально підходив до цієї траси. Проте жоден з водіїв червоних машин не зміг зупинити Льюїса Гамільтона, який знову здобув перемогу в досить простому для нього чемпіонському сезоні.
У 2020 році етап чемпіонату змінив свою назву з Гран-прі Мексики на Гран-прі Мехіко, що підкреслило підтримку, яку надав уряд столиці для організації цього заходу. Однак у незвичайному "ковідному" календарі були лише треки, розташовані в Європі та Азії. Перша гонка під новою назвою пройшла в 2021 році.
Вражаючий сезон боротьби між Максом Ферстаппеном і Льюїсом Гамільтоном проходив, зокрема, на трасі, названій на честь братів Родрігес. Перші позиції на старті належали пілотам команди Мерседес. Проте це не завадило лідеру Ред Булл випередити всіх під час гальмування наприкінці тривалої стартової прямої.
Слід враховувати той факт, що на той момент вже було відомо, що це був останній рік Вальтері Боттаса у складі "срібних стріл". Хоча фін і продовжував виконувати функції пілота номер 2, проте вже не мав особливої мотивації викладатися на всі сто в цій справі і виконував свою роботу "абияк". Далося взнаки це і на старті Гран-прі Мексики: успішний прорив голландця стався, в тому числі, і через те, що фін не став "закривати хвіртку".
А після першого повороту володар поулу отримав покарання за поганий початок заїзду - Боттаса зачепив Даніель Ріккардо, що призвело до розвороту та втрати безлічі позицій. У подальшій гонці фін не зміг навіть пробратися до очкової зони. Ближче до кінця заїзду керівництво Мерседеса прийняло рішення використати "другого номера" хоча б для того, щоб він відібрав одне очко у Ферстаппена, забравши у того найшвидше коло гонки. Однак одразу після піт-стопу, Вальтері виявився саме біля Макса, який випереджав його вже на два кола. Знаходження поряд лідера гонки завадило здійснити задумане, через що довелося здійснити ще одну зупинку за другим комплектом "софту".
Щодо лідерської трійки, то Ферстаппен впевнено прямував до своєї дев'ятої перемоги у сезоні. Гамільтон, хоч і фінішував другим, наприкінці гонки змушений був відбивати атаки Серхіо Переса. Хоча "Чеко" залишився на третій позиції, сам факт його потрапляння на подіум перед рідними вболівальниками викликав справжній захват у натовпі. Дехто навіть пожартував: "Вони хоч усвідомлюють, що перемогу здобув Макс?"
Сезон протистояння Макса Ферстаппена та Шарля Леклера. Якщо бути точнішим, то він починався. Однак, при тому що боліди Ред Булл і Феррарі мали приблизно рівну швидкість, монегаск кидав виклик голландцю лише в окремих гонках першої половини сезони. А починаючи з Гран-прі Франції, чинний чемпіон взяв ситуацію під свій контроль і почав штампувати перемоги одну за одною, навіть на тих трасах, які краще пасували для боліда суперника. На момент Гран-прі Мехіко, другий титул було оформлено достроково.
Етап на трасі імені братів Родрігес Макс впевнено виграв, як і 8 з 9 етапів перед цим. Що ж до всього подіуму - він став повною копією торішнього: незважаючи на те, що Мерседесу дуже важко далася зміна регламенту на аеродинаміку і "срібні стріли" відкотилися до статусу "третьої сили", друге місце зайняв Льюїс Гамільтон, а замкнув трійку на домашній гонці другий пілот Ред Булл - Серхіо Перес.
Унікальний випадок стався під час інтерв'ю з трьома найкращими учасниками. Як тільки "срібний призер" взяв мікрофон до рук, глядачі на трибунах почали свистіти на адресу Льюїса. Проте Серхіо швидко відреагував на цю ситуацію, помахавши пальцем, він подав сигнал фанатам заспокоїтися.
Сезон 2023 року увійшов в історію, як рік тотального домінування Ред Булл і Макса Ферстаппена і на момент візиту Формули-1 до Мексики, титул був уже розіграний достроково. Однак, як це часто буває, на Гран-прі Мехіко через особливості траси, була дещо інша розстановка сил: великий автодром підходив болідам Феррарі. Пілоти Скудерії опинилися на перших двох місцях у кваліфікації, за рахунок чого повністю зайняли перший ряд на старті гонки. Втім, це не завадило Максу повторити маневр дворічної давності і здійснити подвійний обгін на ривку до першого повороту та прокласти шлях до чергової перемоги.
Слід зазначити, що Сеохіо Перес виступав у ході чемпіонату не так успішно, як напарник. Різниця в кількості очок між двома Ред Булл була більш ніж удвічі. І під великою загрозою було друге місце мексиканця в особистому заліку. У той же час керівництво "биків" поставило гонщику умову, що контракт на наступний рік буде продовжено лише за умови, що той зуміє стати "срібним призером" сезону.
Що ж до домашньої гонки, "Чеко" рвонув уперед слідом за напарником і також пройшов обох пілотів Феррарі. У якийсь момент другий болід "биків" навіть опинився на третину корпусу в лідерах перегонів. Однак на вході в перший поворот стався контакт із Шарлем Леклером. Монегаск із мінімальними ушкодженнями продовжив гонку, а ось для мексиканця це був образливий схід перед рідними трибунами.
Макс Ферстаппен здобув найбільшу кількість перемог – 5 (у 2017, 2018, 2021, 2022 та 2023 роках).
Єдиний гонщик, який здобув перемогу з двома різними командами: Ален Прост (з МакЛарен у 1988 році та з Феррарі у 1990 році).
Найбільше командних дублів: Вільямс (1987, 1991, 1992). До того ж, учасником усіх трьох був Найджел Менселл
На Гран-прі Мексики титул чемпіона світу був здобутий достроково двічі: у 2017 та 2018 роках Льюїс Гамільтон став володарем титулу.
Найбільше разів на подіумі звучав гімн Великобританії: 11 (8 разів на честь британських пілотів та 3 рази на честь британських команд)